601573.jpg

Mulla on ainakin kymmenen käsityötä kesken. Jostain syystä vuoden sisään en oo saanut mitään aikaseksi tällä rintamalla. Muistan kun jäin äippälomalle viime vuonna näihin aikoihin mietin että jes, mulla on tässä aikaa tehä käsitöitä valmiiksi. Vissiin olikin... Kesällä ei kauheesti inspaa tehä kun voi olla ulkona aamusta iltaan, paitsi ehkä sadepäivinä. Mutta lasten kanssa useesti sitten sadepäivinä leivotaan tai kyläillään tms. Ei siis oo enää sillä lailla aikaa kuin ennen! Vielä kun oli vaan yksi lapsi sain jopa tehtyäkin jotain, lahjoiksi asti. Nyt en saa edes näitä ihanaisia keskeneräisiä valmiiksi. Noh, ihan varmasti ne teen, jossain vaiheessa. Oon ollut aina tosi huono käsitöissä, koulussakin käsitöiden numero oli aina huonoin, kutonen. En oppinut koulussa kutomaan, virkkaamaan enkä käyttämään ompelukonetta. Mulla ei riittänyt kärsivällisyys, vielä vähemmän opettajalla. Näin jälkeenpäin kun ajattelen ei opettajalla riittänyt aikaa edes kunnolla opettaa, jos ei kerralla mennyt perille niin sitten sai jäädä yksin arpomaan.

Jotenkin yläasteen käsityötunneista jäikin kammo kaikkeen käsillätekemiseen. Puutyöt luisti kyllä paljon paremmin, linnunpönttökin oli ihan oikeen näkönen. Kun aloin oottaan ensimmäistä lasta olisin niin kovasti halunnut osata kutoa nuttua ja myssyä ja kaikkee ihanaa vauvelille. Mun mummolta yritin kysyä neuvoja kutomiseen, mutta hän kutoi niin nopeaan ja samalla selitti, niin ei mulla jäänyt mitään käteen, eikä mummo jaksanut selittää kun ei kerralla tajunnut. Opiskeluaikana löysin sitten nämä ristipistohommat. Mun sisko yritti aloittaa lasketuilla ristipistoilla tekemään jotain taulua, ei onnistunut ja toi sen sitten mulle. Vaikka en tainnut sitä tehdäkkään valmiiksi (oli tosi pientä se ruudukko kankaassa) sain siitä innostuksen, että näitähän minäkin voisin oppia tekemään. Sen jälkeen oon sitten kirjonut liinoja ja tauluja, tyynynpäällisiä ja jopa verhonkin. Mut tosiaan, nyt on kyllä jäänyt nämä hommelit liiankin vähälle, kohta ei osaa tehdäkään enää mitään! Ja kun vielä oon ihan himolukija, sekin vie aikaa melkosesti näistä hommista. Tämä taulu on sikäli mukava, että voi itse päättää minkä verran kirjoo tuon kuvan päälle. Tällaiset kolmiulotteiset taulut on nyt mun suosikkeja. Paljon nopeampitekoisia kuin laskettavat ristipistohommat. Kaikenkaikkiaan arvostan ihan mielettömästi kaikkia käsityöihmisiä olipa kyse mistä hommasta hyvänsä.

601625.jpg

Ja tätä en oo vielä aloittanutkaan, enkä aloita ennen kuin saan tuon toisen taulun valmiiksi. Tälle taululle on kyllä valittu oma paikkansa yläkerrasta jo vuosia sitten :)