1357861.jpg

Tätä piirakkaa teimme suolukaksi vieraille. Ohjeen oon saanut yhdeltä Ystävältäni, kerran heillä tätä sain ja siitä pitäen on ollut yksi lempparipiirakka. Viivi teki pohjan, minä täytteet ja Siiri kuorrutuksen, tietty äipän avustuksella. On mukavaa, kun tytötkin on innostuneet mun innostuksen myötä leipomaan, eikä aina tarvii tehä justiin pullia tai pikkuleipiä, vaan se on ihan sama mitä tehään kunhan auttaa saavat. :)

Pohja:

250 g marg. sulatettuna

n.7 dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

1 prk kermaviiliä

1-2 tl aromisuolaa

Täyte:

200 g jauhelihaa (minä laitoin ainakin 500 g tällä erää, ei haittaa vaikka on enempi.)

2 isohkoa sipulia

3 porkkanaa raastettuna

mausteita, ainakin mustapippuria, paprikajauhetta ja aromisuolaa, mulla meni lisäksi grillimaustetta ja chilijauhetta.

Päälle:

200 g sulatejuustoa (maustamaton)

2 dl lämmintä maitoa

2 munaa

  • Sulata rasva, lisää jauhot ja leivinjauhe + suola, lopuksi kermaviili. Sekoita tasaiseksi massaksi. Anna levätä täytteen teon ajan.
  • Ruskista jauheliha ja sipulit. Mausta. Lisää porkkanaraaste ja tarkista maku.
  • Lämmitä maitoa sen verran, että sulatejuusto sulaa siihen helposti. Sekoita tasaiseksi, ja lisää munat. Sekoita hyvin.
  • Taputtele pohjataikina reunalliselle uunipellille. Lisää täyte ja sen päälle maito-juusto-munaseos.
  • Paista uunissa 175-200 asteessa 30-45 min, tai kunnes piiras vaikuttaa kypsälle. On tosi maukasta sekä lämpimänä että kylmänä!

1357874.jpg